Sunday, December 2, 2012

Udang Grilled

Udang yang baru di grilled

Sos Pencicah Udang versi Adib Rasa
Assalaamualaikum.. dah makan malam? Kami sekeluarga alhamdulillah dah makan seawal 6.45 petang tadi.Begitulah rutin kami, makan malam sebelum maghrib.Saya hanya masak simple saja hari ini , atas permintaan anak sulung saya pulang bercuti di hujung minggu. Dia membawa balik udang besar-besar tak tau pula jenis apa. saya penuhi permintaannya untuk di grill udang tu. Saya tulis resepi di bawah ini.

Udang Grill
Sumber : Adib Rasa

15 ekor Udang Besar di bersihkan
1 sudu besar cayenne
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu besar honey
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil kicap pekat
2 sudu besar minyak zaitun
sedikit garam

Cara-caranya
1) Semua bahan-bahan di satukan dan marinate selama 1 jam atau lebih.
2) bakar di dalam oven 6-8 minit, balikkan 5 minit. masak dan hidangkan

Simple Sos Versi Adib Rasa
2 sudu besar sos cili thai
2 susu besar sos black pepper
1 biji perahan limau kasturi
6 cili padi dihiris

Semua bahan-bahan di satukan dan kacau rata. Boleh dihidangkan terus.

Adib rasa simplenya dinner tonite, kami makan bersama nasi, ikan kerapu masak hijau dan asam rebus keladi. Dah mengantuk pula, nanti ada masa saya lampirkan resepi yang lain. Itupun kalau di beri kesempatan. Insya ALLAH. Good nite..

Adib Rasa

No comments:

Post a Comment