Tuesday, January 1, 2013

BERJAYA - STEAM FRUIT CAKE

Alhamdulillah percubaan pertama berjaya!!

Masih dalam kukusan - Tutup dengan aluminium foil.

Tenguk naik kek ni...



Assalamualaikum sahabat... percubaan pertama saya menjadi ...Syukurillah...kek kegemaran saya dan suami. Anak-anak tidak berapa suka, tidak mengapa, saya boleh enjoy munching the whole cake..dah habis pun.. Saya buat last month, terlalu ingin mencuba. Terima kasih kepada Chef Zubaidah. Saya dapat dari Spices journey. Terima kasih sharing resepi yang benar, ikhlas dan tulus mulus ni. Resepi saya lampirkan di bawah ini.

STEAM FRUIT CAKE / KEK KUKUS BUAH
Resepi asal : Chef Zubaidah melalui Spices Journey
Telah dicuba : Adib rasa
Bahan-bahannya
225 gm mentega/ butter
340 gm gula pasir ( saya guna brown sugar )
50 gm air panas
500 gm mixed fruit
3 biji telur grade A
1 st cream of tartar*
2 st soda bikarbonat*
350 gm tepung gandum*
1 st serbuk nutmeg*
1 st esen vanilla

Cara-caranya
1) Panaskan kukusan dengan api sederhana.
2) Masak gula hingga perang dan tuangkan air panas perlahan-lahan / berhati-hati.
3) Kecilkan api, masukkan butter / mentega hingga cair. Masukkan mixed fruit, biarkan mendidih, ketepikan/ sejukkan.
4) Masukkan bahan* ( diayak dahulu ya) kedalam gula, gaul rata guna sudip kayu.
5) Bekas lain, pukul telur, guna mixer dan tuang ke adunan tadi, kacau rata. Tuang ke loyang, tutup dengan aluminium foil. Kukus selama 4 jam, setiap 1/2 jam check kukusan , kalau kurang air, tuang air panas kedalam kukusan. Bila sudah masak, biarkan sejuk, baru lah dipotong.

Adib rasa teruja dengan kejadian kek ini, semakin sedap bila dimakan pada esuk hari. Juga Adib rasa kek ni mengajar kita menjadi lebih sabar walaupun penantiannya tidak menyeksa saya. Berani mencuba?

ADIB RASA...


No comments:

Post a Comment