Monday, November 26, 2012

Enaknya...Rendang Pucuk Paku

Rendang Pucuk Paku

Assalaamualaikum dan selamat sore untuk semua Blogger, Delish.. dinner tonite, pedas-pedas pun sedap sehingga menjilat jari. Sebenarnya saya teruja menatap blog CMG yang masak rendang pucuk ubi tempoh hari. Di Sedenak mesti CMG mudah mendapat bekalan pucuk ubi ya, tetapi saya tinggal di Shah Alam, bekalan pucuk ubi jarang-jarang kelihatan di pasar. Jadi saya gantikan dengan pucuk paku.. walaupun tak sesedap lauk CMG, saya bersyukur dinner tonite menepati selera kami sekeluarga.Tetapi saya olah sikit resepinya ikut cara bonda saya. Kalau nak cuba cara saya, resepi dibawah ini.

Rendang Pucuk Paku
Sumber : Adib Rasa

Bahan-bahannya
3 ikat pucuk paku - bersihkan
15- 20 cili padi ( ikut rasa ) - di tumbuk
kunyit sebesar ibu jari  di tumbuk
1 batang serai - dititik
1/2 cawan ikan bilis
1 cawan santan pekat
gula merah dan garam secukup rasa
sedikit air - 1/2 cawan
1 keping asam keping

Cara-caranya
1) Satukan semua bahan kecuali santan pekat dan pucuk paku. Masak sehingga mendidih.Biarkan sebentar.
2) Biarkan api dapur perlahan. Kemudian masukkan santan, kacau rata sehingga pekat, masukkan pucuk paku sehingga kering dan bertahi minyak.

Adib rasa mudahnya masak rendang pucuk ni, cubalah pasti tidak mengecewakan bagi penggemar makanan tradisi.

Adib Rasa

No comments:

Post a Comment